Zasada 5W – czym jest i czy sprawdzi się podczas tworzenia stron internetowych?
Metoda 5W to akronim pochodzący z języka angielskiego. Oznacza kilka ważnych (według wielu – najważniejszych) pytań, na które odpowiedź ma zagwarantować uzyskanie wyczerpujących informacji na dany temat. Ten skrót sprawdza się niemal w każdej dziedzinie, dzięki czemu zyskał ogromną popularność na całym świecie. To stara, ale wciąż niezwykle aktualna metoda, którą jak się okazuje, można z powodzeniem wykorzystać również do tworzenia dobrych, funkcjonalnych i łatwych w obsłudze stron internetowych. Na czym polega metoda 5W i jak z niej korzystać? Odpowiedź znajdziesz w dalszej części artykułu.
Na czym polega zasada 5W? Wyjaśniamy!
Tak jak wspominaliśmy w poprzednim akapicie – zasada 5W to nic innego jak anglojęzyczny akronim, odpowiadający na pytania: what? (dlaczego?); who? (kto?); when? (kiedy?); why? (dlaczego?); where? (gdzie?).
Metodę tę bardzo często określa się dzisiaj mianem dziennikarskiej, ponieważ to właśnie dziennikarze używają jej najczęściej, w związku z czym zagwarantowali jej powszechną popularność. Sprawdza się ona jednak równie dobrze m.in. w copywritingu, a także pozwala na weryfikacje prawdziwości informacji. Możesz przetestować tę metodę właściwie w każdej dziedzinie swojego życia, aby wyjaśnić samemu sobie dane mechanizmy działania. Jak widzisz jest to wobec tego również zasada w pewnym sensie psychologiczna. Jak w takim razie zastosować ją podczas tworzenia stron internetowych i dlaczego warto to zrobić?
Strony internetowe przyjazne dla użytkownika = dobra komunikacja
Nie jest tajemnicą fakt, że dobra komunikacja to coś, co pozwala osiągnąć naprawdę dużo w dowolnej sytuacji życiowej, a jej brak z kolei – potrafi wprowadzić w błąd i doprowadzić do nieporozumień. Tworzenie stron internetowych to jedna z dziedzin, w których komunikacja jest niezwykle ważna. Odpowiednia kolorystyka, czytelne przedstawienie istotnych informacji, dobra nawigacja – to wszystko i wiele więcej wpływa na użytkowników odwiedzających stronę WWW.
Zasada 5W pozwala wprowadzić porządek i organizację w witrynie, a także gwarantuje, że potencjalny klient znajdzie każdą informację, którą może być zainteresowany. Pytania zadawane w metodzie 5W mają bowiem zasadność również na stronach internetowych. Możemy objaśnić je jako:
- WHAT? – Co jest przedmiotem Twojej działalności? Jakie produkty lub usługi świadczysz?
- WHO? – Kim jesteś? Jak wygląda Twój zespół?
- WHEN? – Kiedy można się z Tobą kontaktować? W jakich godzinach działa Twoja firma?
- WHY? – Dlaczego działasz w taki sposób i co sprawiło, że wybrałeś taką branżę? Dlaczego warto Ci zaufać?
- WHERE? – Gdzie mieści się siedziba Twojej firmy? Gdzie można się z tobą skontaktować?
W wielu dziedzinach wyróżnia się również kolejną zasadę, określaną tym razem przy pomocy litery H, oznaczającej „how?”, czyli „jak?”. W przypadku tworzenia stron internetowych również jest ona niezwykle istotna i możemy wytłumaczyć ją w następujący sposób:
- HOW? – Jak można się z Tobą skontaktować? Jak do Ciebie trafić? Jak działa Twoja firma?
Stosując te reguły z pewnością uda Ci się trafić do potencjalnego klienta, wzbudzić jego zainteresowanie i zagwarantować mu łatwą drogę do uzyskania odpowiedzi na wszystkie podstawowe pytania.
Nowoczesna strona internetowa – z myślą o użytkowniku
Podstawą w tworzeniu nowoczesnych stron internetowych jest dostosowanie sposobu ich działania oraz zamieszczonych w ich obrębie informacji w taki sposób, aby jak najbardziej ułatwić użytkownikom odnalezienie odpowiedzi na podstawowe pytania. Dzięki odpowiedniemu projektowi witryny stworzonemu z myślą o użytkowniku strona internetowa z pewnością odniesie większy sukces i przyniesie większy zysk swoim właścicielom. Jeżeli zatem chcesz stworzyć dobrą, efektywną stronę WWW dla swojej firmy, powinieneś skorzystać z usług profesjonalistów, takich jak https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe. Responsywna i nowoczesna strona internetowa z pewnością zagwarantuje Ci lepszą komunikację z potencjalnym klientem, pozwoli zbudować zaufanie, a także zachęci do zakupu oferowanych produktów czy usług i zdecydowanie ułatwi tę drogę. Przekonaj się, jak wiele potrafi zmienić dobra strona WWW w relacji firmy z klientem oraz co możesz dzięki niej zyskać!